Monday, 20 September 2010

Kürt Öğrenci En İyi Araştırmacı Seçildi



Hasan Uşak


Yoksul bir Kürt ailesinin çocuğu olarak, ortaokul öğrencisi iken İngiltere’ye gelen Hüseyin Doğan, kendisine çok yabancı bir ortamda başladığı ortaokulda yüksek notlar alarak herkesi şaşırttı. Öğrenim süresince başarılı bir grafik çizen ve yüksek performansı ile kısa sürede dikkatleri üzerine toplayan Afşinli Doğan, dünyanın en büyük yazılım şirketi olan Microsoft’un dikkatinden kaçmadı ve eğitim süresince desteklendi. Doktora yapmak için Loughborough Üniversitesi’ni seçen Doğan, eğitiminin ikinci yılında yaptığı akademik çalışmalardan dolayı yüzlerce doktora öğrencisi arasında en iyisi seçildi. Akademik çalışmalarını Cambridge’de sürdürmek isteyen Hüseyin Doğan ile eğitim yaşamı, kariyeri ve aldığı ödül üzerine konuştuk. Öncelikle sizi başarıya götüren şey neydi?İlkokulu Maraş’ın Afşin ilçesine bağlı Gözpınar Köyü’nde okudum. Ortaokul öğrencisiyken çeşitli nedenlerle ayrıldım ve eğitimimin geri kalan kısmını Londra’da sürdürdüm. Muswell Hill’de bulunan Fortismere Ortaokulu’nda GCSE ve A level eğitimimi bitirdikten sonra, Queen Mary Üniversitesi’nde Bilgisayar Mühendisliği bölümünden 2003 yılında mezun oldum. 2004’te ise University College London Üniversitesi’nde İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Ergonomi alanında master yaptım. Chelmsford şehrinde eşim ve üç aylık kızımız Dilara ile mütevazı bir hayat sürüyoruz.

Aldığınız ödül hakkında bilgi verebilir misiniz?Şu an doktora araştırmalarımı sürdürdüğüm Loughborough Üniversitesi Mühendislik Fakültesi’nde yüzlerce doktora öğrencisi arasında tek bir kişiye verilen Lisansüstü Eğitim Birimi En İyi Araştırmacı Öğrenci (Graduate School Research Student Prize) ödülüne layık görüldüm. Bu ödül, her sene olağanüstü akademik performans ve akademik başarı gösteren bir doktora öğrencisine veriliyor. Özellikle son yılda uluslararası konferanslarda verdiğim üç bilimsel sunumun, ayrıca akademik kitaplarda yayınlanan makalelerimin, bu ödülü almamı sağladığını söyleyebilirim.

Bundan önceki eğitim sürecinizde herhangi bir başarınız oldu mu?İngiltere’ye geldiğimin 4. yılında İngilizcemin iyi olmamasına rağmen GCSE İngilizceden A derecesini alınca çok mutlu olmuştum. Ayrıca UCL’de master yaparken Amerika’dan Microsoft firmasından yetkililer gelip benimle görüştüler ve master projemi Microsoft ile yaptım.

Master eğitiminden sonra ne tür çalışmalar yaptınız?UCL’deki master eğitimimin ardından part-time olarak CONEL kolejinde bilgisayar öğretmenliği yaptım ve bu süre içinde, yani 4 yıl boyunca savunma ve havacılık alanında çalıştım. ‘Yüksek Bilim İnsanı (Higher Scientist)’ olarak bazı Avrupa Birliği ülkelerinin FP6 ve FP7 projelerinde proje yöneticisi olarak çalışmalarda bulundum.

Doktora eğitiminiz ve bilimsel çalışmalarınızın sponsorluğu herhangi bir firma tarafından yapılıyor mu?Şu an Loughborough Üniversitesi’nde Sistem Mühendisliği alanında doktoramı yapmaktayım. Sponsorum ise Savunma ve Havacılık üzerinde teknolojiler ve servisler üreten uluslararası bir şirket. Bu şirketin Otonom Sistem ve İleri Teknolojiler bölümünde bilimsel araştırmalar yapıyorum. Toplam dört yıl sürecek doktora çalışmalarıma sponsorumun yanısıra, İngiltere’deki Mühendislik ve Fizik Bilimleri Araştırma Kurulu (Engineering and Physical Sciences Council-EPSRC) tarafından da destekleniyorum.

Sistem mühendisliği nasıl bir şey?Sistem mühendisliği birden çok akademik disiplinleri ilgilendiren, uygun metodoloji ve teoriler kullanarak, karmaşık sistemlerin modellenmesi, iyileştirilmesi, üretimi, kontrolü ve tasarımına yönelik bir mühendislik dalıdır. Cebinizdeki telefon ve kullandığınız internet sistemi, bindiğiniz araba, tren ve uçaktaki sistemler veya bunlardan birleşerek oluşan sistemleri, bunlara örnek olarak ekleyebiliriz. Ayrıca son katıldığım konferans, IEEE Sistemler Sistemi Mühendisliği Konferansı’ydı.

Doktora çalışmalarınız ne üzerinedir?Doktora çalışmalarım, uzun süreler kullanılan sistem, teknoloji ve servislerin yaşam döngüsüyle ve bilgi yönetimiyle ilgilidir. Mesela bir bebeğin doğuşundan, hayattaki yaşam sürecinden, yaşlanıp aramızdan ayrılmasına kadar olan yaşam dilimindeki tecrübeleri, aynen bir teknoloji konseptinin doğuşu, servisi ve yok oluşuna kadar geçen sürece benzer. Uzun süre, mesela 40 yıl kullanılan arabalar, gemiler ve uçaklar vardır. Bu teknolojileri 40 yıl önce tasarlayan insanlar şu an aramızda değillerdir veyahut emeklidirler. Onların bilgilerini nasıl depolayabiliriz ki, gelecek nesillerde çalışmalar yapan insanlara yardımcı olabilelim. Doktora projemi böyle özetleyebilirim.

Toplam kaç bilimsel çalışmanız oldu? Gelecekte ne yapmayı düşünüyorsunuz?Uluslararası konferanslar ve kitaplarda toplam 8 tane makalem ve bunun haricinde 25’ten fazla teknik raporum var. Kısa vadede akademik çalışmalarımın endüstride kullanımına yol açacak şirketlerin, teknoloji yol haritalarını gözden geçirmeyi düşünüyorum. Galiba bir süre endüstride çalışmalarıma devam ederim. Uzun vadeli hedefim ise Cambridge Üniversitesi’ndeki Mühendislik Dizayn Merkezi (Engineering Design Centre) bünyesinde araştırmalarda bulunmak.

Toplumlarımıza ve eğitimini sürdüren gençlere bir mesajınız var mı?Herkes zekidir ve hiç kimse doğuştan donanımlı değildir. Emek sarf etmek, çalışmak, azimli olmak, kendine bir hedef belirlemek, başarının başlangıcıdır. Eğitim bizler için bir şanstır ve sonuna kadar değerlendirilmelidir. Ailelerin çocuklarına, eğitim serüvenlerinde maddi ve manevi desteklerini sunmaları olmazsa olmaz kabilindedir.

No comments:

Post a Comment